Snøkam logo Tilbake

Snøkam 1 år — men hvordan startet det?

For litt over et år siden stod vi ved et viktig veiskille; vi var i ferd med å åpne døren til et nytt eventyr kalt Snøkam. Hvordan ble egentlig ideen om Snøkam til?

Grunnlaget for Snøkam ble startet for flere år siden, da en vennegjeng fra NTNU snakket om hvor kult det ville vært å starte et eget selskap etter å ha opparbeidet seg nok erfaring til å bli en sterk seniorkonsulent. I løpet av vinteren 2021/2022 intensiverte praten seg, men det avgjørende øyeblikket kom våren 2022 da Aksel bestemte seg. Han ville gå i farens fotspor og starte et eget konsulentselskap fra 1. januar 2023. Fra faren fikk han verdifull veiledning og fikk til og med tilbud om å ta over hans selskap, Argon.

Sommeren 2022 fikk Aksel med seg Vegard og Morten på laget. Sammen skisserte de opp grunnsteinene i selskapet, inkludert lønnsstruktur og eierskapsmodell, og de etablerte en visjon om et konsulentselskap som setter de ansatte først, basert på deres vilkår, med attraktive ordninger for skikkelig dyktige utviklere. De ble enige om at de gjorde det lurt i å invitere med de dyktigste de kjente til å starte selskapet. Dette kulminerte i en presentasjon av et tentativ selskap ved navnet TBA Consulting på Deichmanske Bibliotek. Selskapet skulle være nytenkende, ha de ansatte i fokus og ikke minst skape en kultur for læring og moro.

Utover høsten ble fire til med på laget: Morten, Kristoffer, Håkon og Simen. Sammen utviklet de arbeidskontrakter, et regnskapsprogram, salgsstrategi, diskuterte retningen fremover — og ikke minst fant de frem til navnet «Snøkam». 2. januar 2023 ble den første fakturerbare timen gjennomført, og konsulentselskapet Snøkam var blitt en realitet.

Når vi ser tilbake på starten vår, har vi reflektert over at det å starte med syv gründere er et uvanlig trekk, men et trekk som er mye av grunnen til at vi har fått den fantastiske starten vi har. Alle syv kommer fra etablerte konsulentselskap, noe som gjorde at vi stilte høye krav til oss selv fra tidlig av. Fra den kompetansen og det enorme engasjementet som har vært i gruppen har vi fra starten av gjort Snøkam til et stabilt og profesjonelt selskap. Prosessene har ledet til et salgsapparat som har gitt oss flere egne kunder og en rekrutteringsprosess som har gitt oss tre ekstremt kompetente og ressursfulle konsulenter i form av Øystein, Anine og Håkon. I tillegg har vi brukt momentet til alt fra branding, interne nettsider og systemer, til et eget nyoppusset kontor og mye mer. Engasjement smitter, så vi gleder oss til å oppdage hvilket prosjekt som blir vårt neste.